Nitriansky denník

neoficiálne a neoverené informácie z Plachtárskych majstrovstiev Slovenska v Nitre

 

A to je z Nitry všetko. Chýbajú posledné dva dni, keď sme zostali bez digitálneho foťáku. Však výsledky viete. Tak zas o rok niekde inde.

streda 3. júl
Ráno to vyzerá tak zúfalo, že Miro Balga to balí a vyráža domov. Ešte pol hodinu pred brífingom sú tranďáky zavrené a ani nemeckí účastníci, ktorí sú vždy prví zložení, tomu veľa nádeje nedávajú. Task setter je však neoblomný a tak nám rozdávajú rozkazy. Šaňo tvrdí, že studený front prešiel nasucho, a vzduch sa nevymenil lebo sme v tlakovej níži. V Nitre je to skrátka tak. Aj keď sa nedá letieť, súťaží sa zvesela. Historkami o vlne vás už nejdem zaťažovať, jasne že zase bola. Počasie bolo ako cez kopírak ako včera, len bolo teplejšie. V klubovke rastie rozdiel medzi vedúcimi 3 závodníkmi Paľom Č, Jožom K a Rumiorom R ktorí sa vyznačujú tým, že ešte neurobili výraznejšiu chybu a zvyškom poľa. Vo voľnej je to pestrejšie, po tom ako vyklidil pole Petr z Hranic, si vedenie striedajú momentálne reprezentanti Vilo K, Maroš D a Jano Č, momentálne poradie neviem, záleží podľa toho ktorý protest je už uznaný a ktorý sa ešte len rieši. Šaňo sľubuje prechod fronty s výbežkom vysokého tlaku, len nevieme či to stihneme do konca závodov. Ešte o 8 večer je cez 20 stupňov a tak sa plachtári chladia v bazéne a popíjajú pivo. Teda bokrem transportného družstva Orlíka, tí sú na ceste domov.

utorok 2. júl
Počasie je navlas rovnaké každý deň. Na večer na západe vidno Cirry a ráno sa letí znovu. Voľná letí AAT distance max 2 hodiny. Klub niečo podobné len s pevnými otočákmi. Budem sa opakovať asi ale zas je pred odletom vlna, niektorí ju dokonca vezmú aj okolo Nových Zámkov a tak padajú prvé špekulácie že kempy vlnového lietania nebudeme organizovať v Martine alebo Poprade ale v Nových Zámkoch prípadne v Nitre. V silnom vetre 40-50km/h väčšinou južného smeru sú prvé ramená ťažká drina. Naopak cesta k Partizánskemu je easy aj v 1000 metroch. Na večer sa zase vyskytli v kempe zlé pávy a budili dobrých plachtárov. Ale tak to už v Nitre chodí a neprekvapí to už ani Iňu Kromkovú. Koniec závodov sa blíži, začínajú sa počítať body a rozoberať ponitrianske scénare rozdelenia vetroňov. Očakáva sa taktiež zvýšený výskyt protestov a iných neletových prostriedkov na zlepšenie umiestnenia.

pondelok 1. júl
Napriek zbožným želaniam niektorých pilotov ktorí privolávali Cirry nad Nitru aby bol aspoň jeden deň oddychu sme sa zobudili do modrého neba a tak sa znova letelo. Vyčerpanie pilotov najlepšie vidno na návštevnosti baru - okolo 11 tam už skoro nikoho nestretnete. Plachtenie je veru ťažký šport. Po experimente s AST pre voľnú triedu jed to dnes zase AAT tentokrát poddruh TDT, maximálne 2 hodiny. Vlnu vyčmuchá tentokrát voľná trieda - aspoň niektorí. Majú hneď výhodu a niektorí odlietajú z maximálne povolenej hladiny FL095. No súťažte potom s nimi! Dolieta väčšina - Rumior sa tvári smutne, moc mu to dnes vraj nešlo. Ďalší smoliar je pán Strnok ktorému sa pošťastilo pristáť na doklze niekde okolo 5teho kilometra. Niekto tu zháňa Chemoprén, pätky z Cirrusov v poli lietajú ako divé a tak sa lepí a opravuje. Včerajšia hrôza na 1. kilometri v podaní Orlíka sa skončila prilepenou ostruhou a dnes letel znovu. Z klepov sa mi donieslo len že Vlado "Gretzky" Foltín sedí niekde pri Leviciach. O 8 večer je brífing a tak sú všetci napätí čo chystá otec Veslár.


Cirrusy na frontovej čiare


legenda slovenského plachtenia Jano Divok - stále vo forme


Zbraslavické a Hodkovické prdelky


pán Strnok dnes nedokĺzal domov


Chleba s masťou a cibuľou a pivo - večery nám chutia


Karol Bene a Paľo Černoch


Gabika začína od zajtra s nami na ASW15, chlieb s cibuľou jej chutil, Alča Šniklová nás bola dnes pozrieť tiež

 

nedeľa 30. jún
lietame ako dziví a tak nemám energiu písať, zvlášť keď deň končí ako dnes - na 6tom kilometri.a v peknom obilí. Ešte že má človek kamarátov ktorí za nejaké to pivo radi prídu do poľa vyzdvihnúť losera dňa.Inak sa nič mimoriadne neprihodilo - favoriti zase vyhrali až to začína byť nuda. Za zmienku stojí snáď len to, že niekoľko pretekárov klubovej triedy (väčšinou martinčania) vyčmuchalo pred odletom vlnu na mrakoch a oproti zvyšku poľa odchádzali o nejakých 400-500m vyššie. Cestu do Partizánskeho tak absolvovali nad mrakmi a minimálne jeden z nich - Paľo Černý si musel pripadať ako v robote - v kabíne 737. V klubovke má skvelú formu Rumior ktorý sa naťahuje s ostrieľanými borcami Paľom a Jožom o prvé priečky. Dúfame, že mu to vydrží. My sme zas namiesto vlny objavili pred odletom kruhy v obilí a ufológovi Branikovi to nedalo a hneď večer sme sa vybrali zdokumentovať to. Strnok mal hneď nápad speňažiť to a predať to Markíze. A takto to tu včera vyzeralo na gride:



hotová austrália...


... ani takéto počasie však niektorým závodníkom na doletenie nestačí...


a keď nie je po ruke vykosená ďatelina, pilot si nájde peknu koľaj v obilí od traktora...


a kopa pivachtivých kamarátov ho príde vyprostiť


napríklad tento chýba málokedy...


a šup s ním do Cobry

No a dnešná UFO-logická výprava objavila toto:



teórie sa rôznia, od recisistických študentov, cez UFO, až po hodiny vetroňa v poli - tak si vyberte: there is truth out there...


sobota 29. jún
po prechode studeného frontu je nebo vymaľované už o 10 hodine 4/8 kumulov. Vietor je síce silný severozápad ale to task setterov neľaká a rozhodujú sa pre nitriansku klasiku - modifikovanú "južnú kaliforniu". Pre neznalých - to znamená, že sa budeme naháňať prevážne po rovine medzi Chotínom a Tekovským Hrádkom, voľná trieda až do Partizánskeho. Typ úlohy je AST (normálna rýchlostná trať) všetci sú už asi unavený z nových úloh a ich vyhodnocovania. Paľo Pechtor sa skepticky vyjadril o svojich šanciach prebojovať sa nazad z Nových Zámkov na poslednom ramene proti 17m/s vetru so svojim Orlíkom, a rozmýšľa, že si zabalí na palubu plavky aby sa mohol prípadne vykúpať v Komjatických jazierkach na 15tom kilometri. A takto to tu vyzeralo tesne pred a na brífingu dnes ráno:


ranná káva je pre martinčanov nevyhnutný rituál - naštartuje aj druhú polovicu mozgu (aj keď ani to občas na výsledok nestačí)


česká výprava na brífingu, zľava hlavy Jana Trešlová, Jarda Marek, Krejčo a pomocník


nemecký team


a toto je náš dnešný údel... vľavo klubovka, vpravo voľná


pekelne dobrý pilot Lubik


tvária sa že študujú rozkaz k letu, ale pritom čítajú noviny - martinčania Miro B. a Miro P.


jedna z najvernejších skupín v slovenskom plachtení - Roman Kříž (B7) a Jano Kromka (M2) lietajú spolu odkedy si pamätám


najznámejšia plachtárska rodina na východ od Hranovnice - Divok jr. (džejár) a sr.


haló Chopok? koľko u vás fúka? Len 18 m/s? super, ideme na to!


dnes je sviatok Petrov a Pavlov - všetko najlepšie pán riaditeľ! pijeme hocičo...


poľská výprava


vrchný rozhodca a víťaz druhej disciplíny v klubovke Vlado Foltín. Víťazi disciplíny namiesto tradičného sektu dostávajú Redbull. Nemusím vam hovoriť čo vám dáva Redbull že?

 

piatok 28. jún
čaká sa studený front, a tak disciplína zrušená. Meteorkár sľubuje letové okno na zajtra a potom vraj ďalší front.Závodníci trávia čas rôzne. Niektorí sadli do aút a vyrazili domov tak rýchlo, že som ich nestihol ani odfotiť, iní trávia dlhé hodiny zápalistými diskusiami o pravidlách a výkladom Športového poriadku FAI a niektorých sme zastihli priamo v akcii:


zatiaľ čo nemecká mlaď trénuje telo pri tenise...


... slovenskí borci trénujú taktiku a presný odhad pri biliarde


a niektorí MNV (manažéri neurčitého veku) si otvorili prenosné kancelárie priamo v bare a zarábajú na nové vetrone


to všetko za starostlivej opatery pozornej barmanky Janky

 

štvrtok 27. jún
severné prúdenie sa mení na južné, a čaká sa posledná disciplína pred ďalšou frontou. Meteorkár Šaňo síce nič o vysokej oblačnosti nehovorí, ale pred odletom je okolie Nitry celkom pekne zatienené. Vyhlásená úloha je v zásade Krpeľany - Partizánske pre obidve triedy, pre voľnú ako AAT a pre klubovku klasická (AST). Silný južný vietor robí jazdu na sever vcelku ľahkou, po otočke však začína ten pravý boj. Klasický martinský magnet na laminát je opäť zapnutý, a okrem nemeckých klubáčov ASW19 a Libely sa obeťou stáva aj znalec miestnych lesoparkov Branik. Hneď otvára miestny bar a s Lubikom si dajú espresso. Tesne pod základňou však pekné mraky nosia a kto sa nespustil nižšie do okolia Novák preskočil. Potom prichádza tažká cesta domov, kto nemá výšku pomaly naberá pod vatami topoľčianskou dolinou cenné metre. Asi posledný dokĺzava po tvrdej drine 7F Ventus pána Strnoka. Žibricu preskočil, menej šťastný pilot TB2 zostal v starostlivosti veselých kovoroľníkov na práškarskom letisku Podhorany. 10ty kilometer. V Partizánskom, Ludaniciach a všade po ceste je tak priemerne po 3 kusy vetroňov/letisko. Dnešné AAT bolo typu TST t.j. rýchlostné, čo sľubuje zase kopu nejasností pri bodovaní a nejednému pilotovi sa zacnelo po starých starých rýchlostných disciplínach keď stačilo lietať podľa Čipovho obľúbeného krieda: "prvý na odlete, prvý na páske a prvý na výsledkovej listine". Ale doba je ťažká a pokrok sa rúti vpred a nehľadí na obete.


áno, to medzinárodná letecká federácia FAI za to môže!


hoc národov sme rôzných, pri borovičke si vždy porozumieme...


krídlo ako turecká šabľa - Ventus 2c


plavkový typ - Janko Česnek zo Žiliny


improvizácia bola vždy naša silná stránka - to v Baumaxe netušili na čo všetko sa dá použiť záhradná stolička biela, plastová Relax


triple Yenkee alebo žeby Yvonne Yvonne Yvonne?


Paľo Černý sa pripravuje na druhý pokus štartu na katapulte - Turbo Čmelák to je fakt sila


žeby Mak Ichikawa? ja fakt netuším kto to je aj keď podľa Ray-banov by to mohol byť nitrančan...


pomocník nemeckých juniorov


vrchný rosničkár súťaže Šano Čerba - meteorológ na súťaži je zmes vedca, veštca a woodoo čarodejníka, a na záver ho aj tak hodia do bazéna - no proste dream job...


veľký entuziasta a skvelý Cirrus pilot - Karol Benedikovič


otec a dcéra Bednarczukovci


Jeden z veľkého nitranského teamu - Slon


a ďalší, tentokrát z voľnej triedy - Ťapo medzi dobrými kamarátmi dôverne známy ako "El Niňo" pre skvelý čuch na dobré počasia


Chleba Podhrázký bojuje udatne so svojim oštepom typu Jantar vo voľnej triede


základom úspechu je mať pomocníka farebne zladeného s vetroňom (auto v pozadí nie je Strnokove)


bystrejší z vás určite zistili že toto už nie je záber z Nitry - smutní závodníci premýšľaju kde sa stala chyba - na letisku v Martine


Nemecká ASW19 a český Cirrus pred panorámou Veľkej Fatry


streda 26. jún
v noci bola zima, že sme museli zavrieť okno - to je na Nitru v lete nevídané a jasný znak dobrého počasia. Komisári sa s tým nepárajú a vyexpedujú nás o hodinu skôr ako včera do Tatier. Konkrétne tasky nájdete na oficiálnej stránke, nebudem vás s nimi otravovať. Klubovka to mala bez kilometra 4kilo (399km). Voľná klasicky AAT tentokrát poddruh TDT/AA (po slovensky povedané let cez priestory s maximálnym časom 4hodiny). Chrúst Igor "Looping" Rumanovský sa o pol 11tej vypína v trojmetri a tak je jasné, že sa so vzletom nebude váhať. O dve hodiny sú bázy 2litre a klubovka uháňa na sever. Voľnú zastihnú rozpady okolo Dubnice a tak väčšina len lízne sektor a teší sa na Tatry. Za Krížnou si vyberáme svoju smolu a pri Donovaloch musíme brať slabé stúpanie. Poľskému Jantaru 200m pod nami vôbec nezávidím. K sektoru Telgárt je to OK po južnej strane Tatier. Prichádza špičkový interval a od Boku až po Salatín letíme len rovno. Podmienky slabnú na Žiarskom pohorí, ale to už je jedno je po 4 hodinovom intervale a tak piánko ideme domov. Z klubovky hodne ľudí skončilo v poli, v Brezne na sídlisku mali návštevu Borisa z Nových Zámkov a Yvonne zo Švajčiarska. Otázka večera je: Kedy je Telgárt? Chyba v súradniciach narobila zmätok medzi súťažiacimi a tak tí čo fotili a tí čo mali loggery točili inú otočku. Nad dnešnou disciplínou klubovky visí otáznik, a pravdepodobne bude anulovaná. Námet pre Plachtársku komisiu rozmýšľať poslať foťáky do histórie a začať lietať len s loggermi (Garminamy?). Voľná boduje, na čelných miestach nájdete zase známe mená: Kubo, Krejčo, Maroš. Jo a ešte odkaz od Ťapa z Nitry: "... a napíš tam že som úplný xxxxx (nepublikovateľné) a neviem vôbec lietať". Takže plním jeho želanie. Fotky sú zase z gridu, vo vzduchu máme plné ruky práce nahánaním reprezentantov. Žeby som dal foťák do kabíny Krejčovi?


martinský predseda Ďuro so svojim Nimbusom 2


Krejčo vysvetľuje kde sú Nízke Tatry


Lubika prišla pozrieť Tonka


Aneta sa nechcela dať fotiť pred štartom, vraj to prináša smolu... mala pravdu!


hardliner z Hranic - otec Marek


miestny orech Vilo už raz mal roztrhnutú papuľu. Evidentne mu to nestačilo a tak si koleduje o rez vrtuľou typu V-503. Ten deň nabehal desiatky kilometrov - pri každom vleku bežal za vetroňom


Pohoda rodiny Balgovcov na štarte


ex-závodník Pipo Klein radí Vilovi a Janovi: "prvú polovicu trate rýchlo, potom zrýchliť a doklz na maximálke"


tá vec hore je kus Branika, to pod krídlom je v tieni relaxujúci závodník

utorok 25. jún
prišiel Krejčo a s ním aj čerstvý pofrontálny vzduch sľubujúci zážitky z lietania. Jediný problém je vysoká oblačnosť ktorá nám to komplikuje. Voľná ako tradične vyfasuje AAT, tentoraz Prievidza - Chopok - Martin - Vráble, polomery 15km Vráble 3km. Klubovka schytá AST (áno to je ten normálny prelet) Martin - Nové Zámky. Vzduch je dobrý, len tá vysoká oblačnosť robí problémy. Klubovka odchádza prvá a je to po trati vidno. Práškárské letiská a pekné polia su posiate vetroňmi. Tam kde sa deka otvorila stúpania boli skvelé a základne až 2100m SOL Nitra. Dosiahnuté rýchlosti však budú asi sklamaním. Ale z voľnej triedy sú skoro všetci doma, a tak sa tešíme na zajtrajší let v počasí bez vysokej oblačnosti. Výsledky vám nepoviem, komisári sú tajnostkári, nič predbežné sa mi z nich nepodarilo vytrieskať. Na večeru bol rezeň (řízek, schnitzel) - to dúfam nie je tajné! Tak aspoň pár obrázkov:


u nás v Spíšskej...


české juniorské želiezko - Jordan


bardzo ladna kobieta - Aneta Bednarczuk v oštepe typu Jantar


jediný maďarský pilot Gyula Beeer - bavič publika


časomerač nie len zapisuje pohyby lietadiel, jeho úloha je aj esteticko-dekoračná


starý ale jarý! Síce stále mrnčí, ale zná hodně - Čipo


ak uvidíte na gride niekoho v okuliaroch Ray-ban na 90% je to nitrančan - ale Dominátorovi seknú, že?


Yellow brothers - prísni, ale spravodliví! Riaditeľ súťaže P. Veslár a šéfrozhodca F.Čagala


ta dobrý dzeň! pan Lubik beha na prelet


playboy a buldozer dívčích srdcí - Peter Balga


nedostatok techniky ho nezastraší - na požičanej ose bojuje o svoje miesto medzi seniormi náš Rumior


bratislavskí top guns - Pajo a Zemo - spolu a chutne

 

pondelok 24. jún
čaká sa prechod fronty ale dovtedy sa musíme pariť v 35 stupňových horúčavách - disciplína je zrušená. Voľný čas každý zapĺňa ako vie:
- vo štvorhre tenisu vyhráva Česnek/P. Balga nad Černým/Zemanovičom v tie breaku 2:1 na sety (pivo platil Paľo)
- Yvonne sa išla kúpať do Komjatíc ale skončila o 5km skôr na iných bagroviskách
- partia high-flyerov pod vedením Vila Kubovčíka sa išla kúpať do Šurian veľkopanským štýlom (dík Jano)
- Vlado Foltín pobehuje s iPaqom s Winpilotom a rieši problémy ostatných pilotov ktorí nie sú kamaráti s Windows CE
- nájdu sa však aj živly ktoré to bez vetroňov nevydržia


 

nedeľa 23. jún
vyhlásená prvá disciplína ktorá sa mení na hromadný výjazd transportných družstiev. Klubovka dostáva PST (obľúbený cat´s cradle) s maximálnym časom 4 hodiny, takže ich údelom je hobľovať zvyšky stúpaní až kým niekde nepristanú. V súťaži o najpopulárnejšie letisko vyhráva Partizánske, kde skončilo okolo 20 vetroňov. SGC Martin obsadilo rýchlym výsadkom práškarskú plochu v Bystričanoch pri Novákoch a postupne tu pristáli TB2, 14, 43 a nakoniec nitriansky junior KO. Voľná mala pôvodne za úlohu AAT min 3 hodiny s cylindrami 20km okolo Prievidze a Chotína. Aby som príliš nezdržoval - nebodovalo sa a mnohí z nás si vydýchli. Nemeckí a švajčiarska juniorka nalietali cez 100km... A tu je pár fotiek ako to prvý deň závodov vyzeralo:


Nitriansky grid s raritou Orlíkom Paľqa Pechtora z AK Martin


Nemecký junior s nádhernou LS8-18


Yvonne zo Švajčiarska si plní ušatého Discusa vodou


Martinské vetrone - Orlík a Cirrus


Prvý slovenský (český?) LAK17


klubovka si vydýchla - ani Paľo Černý nedoletel... po pristátii v Partizánskom


zátišie s vetroňmi na letisku v Partizánskom


Čipova osa na práškarskej ploche v Bystričanoch


Ešte že sa okolo plachtenia motajú mladé rybenky (kosatky) - transporty z polí sú tak omnoho príjemnejšie


no nie je to romantický šport?