Výkonné plachtenie a TE
variometre.
Ak sa v našich aerokluboch spýtate každého
plachtára-preletára, čo je to TE variometer,
bez váhania odpovie, že je to variometer, ktorý meria celkovú energiu. S
tým musím súhlasiť. Na otázku, ako má správne skompenzovaný TE variometer
ukazovať, už tak jednoznačnú odpoveď nedostanete. Väčšina odpovie, že nereaguje
na dotiahnutie, alebo tzv. knipeltermiku. To už celkom pravda nieje. Ako to
teda je? Nasledujúce riadky by mali výkonným plachtárom pomôcť
lepšie porozumieť výchylkám variometru
a tiež zlepšiť ich systém na vetroni, ktorý používajú, či už vlastnom alebo
z aeroklubu.
Na výchylky Te-variometra pôsobí niekoľko vplyvov:
-Vplyv preťaženia
Ak pri rýchlom lete pritiahnete, ručička nekompenzovaného variometru vyletí
až na doraz do plusu. Prvotná indikácia
TE variometru (TE je skratka z Angličtiny- total energy) je, že sa
ručička pohne smerom dole.Výckylka ručičky smerom dole bude tým väčšia, čím
bude väčšie preťaženie. Kladiete si otázku prečo je to tak? Tu je odpoveď. Pri
ustálenom kĺzavom lete, musí byť vztlak
na krídle v rovnováhe z hmotnosťou vetroňa. Ak začnete ťahať vznikne
preťaženie. Vztlak na krídle sa musí zväčšiť tak, aby uniesol zvýšenú hmotnosť vetroňa (hmotnosť krát
násobok) a ešte aj previedol vetroň do stúpania. Väčší vztlak indukuje aj väčší
odpor . Väčší odpor spotrebuje viac energie. To spôsobí, že vetroň má väčšie
klesanie ako by mal, keby nepôsobilo preťaženie. Aj keď ste v skutočnosti
neklesali, čo je vidieť na klasickom variometri, TE-variometer zaznamená túto stratu energie. Táto strata energie
vysvetľuje prvotný pohyb ručičky TE varia dole. Pri lietaní v termike
tento pohyb ľahko prehliadnete.
Te variometer neukazuje vertikálnu rýchlosť,
ale rýchlosť zmeny celkovej energie
vetroňa. Celková energia vetroňa je súčet polohovej (výška) a pohybovej
(rýchlosť) energie. Ak získavate výšku na úkor rýchlosti vaša energia sa nemení
a TE-vario neukáže stúpanie. Neukáže ani klesanie ak rozbiehate vetroň na úkor
výšky. Údaje TE-varia sú zhodné z vertikálnou rýchlosťou
vetroňa len vtedy, ak sa nemení rýchlosť. Pri potlačení keď je preťaženie
menšie ako 1G, zareaguje správne skompenzované TE-vario tak že indikuje menšie
klesanie po dobu trvania preťaženia, ako zodpovedá klesaniu podľa poláry vetroňa
. Ideálne skompenzované TE-vario by
nemalo ukázať stúpanie v kľudnom ovzduší a nezáleží aký manéver
s vetroňom robíte. Z predchádzajúcich riadkov je zrejmé, že TE- vario
úplne neodstráni efekt ťahania a tlačenia, ale
berie do úvahy zmeny energie doprevádzajúce tieto manévre. Treba to mať
na pamäti pri delfínovaní a pri letení podľa optimalizátora. Čím jemnejšie
bez hrubých zásahov do riadenia budete lietať, tým spoľahlivejšiu indikáciu
variometra budete mať.
-Vplyv turbulencie.
Už vieme že TE-vario ukazuje zmenu celkovej energie. Plachtári si zmenu
energie spájajú so zmenou výšky v stúpaní alebo klesaní. Každý pilot sa
asi už stretol s turbulenciou a vie ako sa prejavujú horizontálne nárazy.
Pri horizontálnych nárazoch, ktorých osa je zhodná so smerom letu, môže kolísať
rýchlosť plus- mínus 10 až 20 km/h aj viac. Túto zmenu celkovej energie
zaznamená aj TE-variometer. Niekedy bývajú horizontálne zmeny nárazov v turbulencii dosť
rýchle. Na ručičke TE-varia sa môžu prejaviť kmitaním hore-dole. Ak majú zmeny
rýchlosti dlhšie trvanie a rýchlosť
narastá, ukazuje TE-vario stúpanie. Ak dotiahnete, môžete nejakú výšku získať,
ale často príde vzápätí náraz zozadu a získanú výšku opäť stratíte pri
získavaní rýchlosti. Ak plachtár podľa takejto indikácie začne točiť, ručička varia okamžite klesá. Pýtate sa, ako
rozoznáte čisto horizontálny náraz
turbulencie od stupáku, keď indikácia TE-varia môže byť rovnaká a tieto dva
javy často spolu súvisia? Rozdiel je v tom, že pri stupáku je určité kladné preťaženie, ktoré zaregistruje len
povestný plachtársky zadok. Ak sa jedná čisto o horizontálny náraz zadkom preťaženie
nezaregistrujete. Samozrejme nesmiete
začať ťahať skôr, ako rozlíšite o aký druh nárazu ide. Spomeňte si koľko krát
ste sa bavili po letovom dni s ostatnými plachtármi na téma, že dnes bolo ale zvláštne počasie, vario vybehlo na 3,
otočím, a nič. Nemohlo to byť tým, že ste si nesprávne vyhodnotili údaj
TE-varia?
Zatiaľ sme spomínali horizontálne nárazy pozdĺž smeru letu. Krúženie v termike je
často spojené s turbulenciou a bočným ofukovaním, spôsobeným s prúdením v stupáku. Nárazy
z boku sú viditeľné na bavlnke, ako poskakuje na kabíne. Niektoré spôsoby
kompenzácie sú citlivé na bočné nárazy
a TE-vario pri nich môže skreslene ukazovať väčšiu výchylku ako by malo.
Najpoužívanejšie spôsoby
kompenzácie.
-Membránová kompenzácia. Výhodou je jednoduchá
zástavba. V podstate stačí
kompenzátor zapojiť na celkový tlak. Výstup z kompenzátoru na
termoflašu a vario. Nemusíte zvonka nič montovať na vetroň. Nevýhoda je
starnutie membrány a pružinky v kompenzátore, čo spôsobí nesprávnu indikáciu .
-Elektronická kompenzácia. Túto možnosť môžeme
využiť u elektrických variometrov a
plachtárskych počítačov (spoľahlivejšia je ale dýza). Výhoda je že nemusíte
montovať na vetroň žiadny snímač. Stačí zapojiť normálny statický tlak zo
snímačov na trupe a potom elektronicky skompenzovať podľa návodu
k prístroju. Nevýhoda je, že snímače tlaku na trupe sú citlivé na bočné
ofukovanie, či už spôsobené turbulenciou alebo technikou pilotáže. To spôsobuje
chybnú indikáciu varia.
-Aerodynamické snímače. Na začiatku sa používali na kompenzovanie Venturiho
trubice. Tieto trubice sú náročné na výrobu, znečistenie a vyhovujú skôr menším
rýchlostiam. Dnes sa skoro nepoužívajú. U nás sú najznámejšie trubice, ktoré
boli montované na VSO 10 s jednou dierkou. Sú nenáročné na výrobu, ale sú
tiež citlivé na bočné ofukovanie. Hojne používané sú snímače z dvomi
drážkami. Tieto sú náročné na vyladenie, ale ak sa vám to podarí, máte výborne
fungujúci snímač vo veľkom rozsahu rýchlostí, s dobrou odolnosťou na bočné
ofukovanie. Najmladší, nedávno vyvinutý (cca 20 rokov) je snímač s dvoma
dierkami pootočenými voči sebe 30°. Výhoda voči snímaču s jednou dierkou
je, že je menej citlivý na bočné ofukovanie.
Ceny dobrých značkových snímačov sa pohybujú
v tisícoch. Priemerne zručný plachtár si snímač dokáže vyrobiť za hodinu
s nákladmi na materiál menej ako
100Sk a ušetrené peniaze prelieta pri vyladení dýzy.
Otestujte si TE systém.
Predtým ako začnete, skontrolujte si tesnosť sústavy (napojenie dýzy,
hadičiek, tesnosť prístroja). Každá netesnosť má vplyv na správnosť indikácie
(napr. netesnosť prístroja, alebo zapojenia hadičky na prístroj sa prejaví
pohybom ručičky varia pri otvorení vetrania kabíny) Za letu si môžete otestovať
svoju TE sústavu niekoľkými spôsobmi.
-Priama metóda. Aby boli výsledky
testu spoľahlivé, testovací let by mal byť vykonaný v kľudnom ovzduší bez
termiky. Postup testu:
-I. Leťte rýchlosťou minimálneho
opadania vetroňa podľa rýchlostnej poláry, alebo minimálnou rýchlosťou + 10
Km/h minimálne 10 sekúnd. Pozorovanie: variometer sa musí ustáliť na
aktuálnom minimálnom klesaní.
-II. Plynulé potlačte, tak aby ste
dosiahli pozdĺžny sklon 10°-15°pod horizont. Preťaženie pri tomto manévre by
malo zostať kladné, okolo 0,5G až 0,2G (prach v kabíne zostáva na
podlahe).Pozorovanie: pri tlačení sa má ručička variometru pohnúť smerom
k nule, pretože sa násobok znížil.
-III. Jemnými pohybmi
udržujte pozdĺžny sklon podľa horizontu. Pozorovanie: rýchlosť plynule
narastá. Dobre skompenzovaný variometer ukazuje klesanie zodpovedajúce klesaniu
podľa rýchlostnej poláry vzhľadom na indikovanú rýchlosť. Treba mať na pamati
rýchlostnú konštantu varia. Pri pomalých variometroch bude indikácia klesania
zaostávať za indikovanou rýchlosťou, to znamená, že bude ukazovať menšie
klesanie.
-IV. Začnite ťahať pred
dosiahnutím Vne (maximálka), tak aby ste dosiahli pozdĺžny sklon 10°-15° nad
horizont. Preťaženie pri tomto manévre by malo byť 2G až 3G. Pozorovanie:
Ručička varia zareaguje na preťaženie pohybom dolu.
-V. Jemnými pohybmi udržujte
pozdĺžny sklon podľa horizontu. Pozorovanie: tak ako vetroň spomaľuje,
vario ukazuje klesanie vetroňa podľa rýchlostnej poláry. Pomalé varia budú
indikovať väčšie klesanie.
-Test
z dvoma rýchlomermi. Je dostatočne popísaný, vrátane zapojenia, vo
V-PL-6 Metodika výcviku na kluzácích, preto sa o ňom bližšie nebudem zmieňovať.
(je tam aj návod na výrobu dvoch typov
kompenzačných trubíc)
-Test na citlivosť voči bočnému
ofukovaniu.
-I. Leťte ustálenou rýchlosťou
90-100km/h. Pozorovanie: TE-vario ukazuje klesanie podľa rýchlostnej
poláry.
-II: Uveďte vetroň do sklzu
(20°-30°). Udržujte sklz asi 3 až 5sekúnd. Počas sklzu sa snažte udržať
pozdĺžny sklon. Pozorovanie: Ručička
TE-varia ukazuje veľké klesanie.
-III: Zrovnajte sklz bez
prekmitu do druhej strany. Rýchlosť výstupu zo sklzu má byť rovnaká ako
vstupová. Pozorovanie:
Ručička TE-varia sa musí plynule, bez kmitania vrátiť na klesanie zodpovedajúce
klesaniu vetroňa podľa poláry. Nikdy by nemala ukazovať menšie klesanie ako
očakávate podľa poláry. Pri tomto teste nie je dôležité indikované klesanie,
ale spôsob vrátenia ručičky varia do normálneho klesania.
Vzhľadom na cirkuláciu vzduchu v stupákoch je prakticky nemožné lietať v termike bez bočného ofukovania. Len veľmi
dobre skompenzované dýzy obstoja v predchádzajúcom teste.
-Test na zmenu pozdĺžneho
sklonu.
Používané spôsoby kompenzácie sú relatívne dobre odolné voči pozdĺžnemu
sklonu. Určité problémy by mohli nastať, keby ste používali krátke dýzy, a boli
by ovplyvnené prúdením okolo trupu, alebo vychyľovaním kormidiel v prípade
umiestnenia dýzy na chvoste. Krátka dýza je taká , ktorá nedosahuje dĺžku
priemeru trupu v mieste na ktorom je umiestnená, alebo aspoň polovicu hĺbky kýlovka+smerovka, v
prípade umiestnenia na chvoste.
-I. Pri teste leťte
ustálenou rýchlosťou. Začnite robiť rýchle pohyby výškovkou dopredu-dozadu tak,
aby sa nezmenila rýchlosť letu. Pozorovanie: Ručička TE-varia by sa mala odchýliť smerom dole, ale nie smerom hore k nule.
Ovplyvňovanie variometrov.
Často sa stáva, že do vetroňa si majiteľ kúpi nový el. variometer, alebo
celý plachtársky počítač. Zapojí ho podľa návodu a pri prvom lete je sklamaný.
Nové vario ukazuje zle a ešte aj staré sa akosi zbláznilo. Pomoc môže byť
jednoduchá. Ak je viac TE-variometrov napájaných z jedného zdroja (statiky
alebo dýzy), môžu sa ovplyvňovať. Každý
prístroj má inú rýchlostnú konštantu (oneskorenie), najme ak skombinujete
mechanické vario s elektrickým. V zásade je možné napájať dva TE
variometre z jedného zdroja, ale treba ich od seba izolovať čo
najviac. Najlepšie je mať dva vývody priamo z dýzy, pre každý variometer
zvlášť. Ak to nejde, umiestnite rozdvojku čo naďalej od prístrojov. Napríklad
pod sedačku pilota, alebo ešte ďalej do trupu. Indikácia sa určite zlepší.
Na záver. Mať dobrý TE-variometer nie je zadarmo.
Na druhej strane, ak ho máte, lietate s väčšou pohodou a hlavne nerobíte
veľa zbytočných kruhov. Každý kruh naviac je 30sekúnd strata . Skúste si
spraviť rozbor svojich letov a spočítajte si, koľko zbytočných kruhov ste
spravili za prelet, teda svoju zbytočnú stratu.
Dúfam, že som vám nasadil chrobáka do hlavy a budete mať nad čím premýšľať
celú zimu.
Pavol
Černý