TERMIKA A VLNA.

 

Keď sa na minuloročných PMS v Nitre objavila vlna v spojitosti s termikou, zistil som, že je to jav medzi našimi plachtármi pomerne neznámy. Vo svete sa však už o termike v spojitosti s vlnou vie  dosť. Vráťme sa ale na začiatok vlnového lietania. Výskumníci z radov plachtárov a meteorologov zistili že termika rozbíja vlnu a verili, že termika s vlnou nejde dohromady. V tom čase nikto nehľadal vlnu nad polom cumulov. Dnes piloti často nachádzajú vlnu nad cumulmi a vedia, že niektoré druhy vlny dokonca termiku potrebujú nato, aby vznikli a zanikajú zo zánikom termiky.

 

Rady Cu a vlna. Prvé známe pozorovania boli v Nemecku. Pilot letel rýchlo pod oblačnou radov a stále stúpal. Hrozilo mu, že ho rada nasaje. Rozhodol sa  vybočiť, aby zabránil vstupu do mraku. Keď bol už na bočnej strane rady, dotiahol a dostal sa kúsok nad základňu. Očakával že, mimo radu bude klesať, ale na jeho prekvapenie pokračoval v stúpaní. Dostal sa vysoko nad Cu. Meteorologovia-plachtári, si  lámali hlavu nad tým, kde sa tam to stúpanie vzalo.  Trvalo im to dlho, ale nakoniec na to prišli. Zistili, že vietor  vo výške vanie naprieč radám.  Rady Cu tvoria tomuto prúdeniu prekážku tak, ako horský hrebeň a produkujú vlnové prúdenie. Neskor skúmali tieto vlny v USA. Zistili  rozdiel rýchlosti až 10m/s medzi pohybujúcimi sa Cu a rychlosťou vetra vanúcim naprieč radou.Vo zvlášť dobrých podmienkach zaznamenali vlnové prúdenie až do výšky 9 km. Ďalej zistili že bezoblačná rada má rovnaký efekt jako rada Cu na vznik vlny (samozrejme sa ťažšie objavuje).

Samostatné Cu možu tiež produkovať vlnu v prípade výskytu strihu vetra nad nimi. Sú známe tieto strihy vetra vo volnom ovzduší : - rýchlosť  konštantná a s výškou  sa mení směr vetru,  směr konštantný a mení sa rýchlosť a kombinácia predchádzajúcich prípadov.

 

Predpovedanie vlny na Cu. Za roky čo som pri plachtení, som sa stretol s predpovedaním vlny na Cu len vo Švédsku. Jediné čo je isté, je že musí byť strih vetra blízko kondenzačnej hladiny.  Skúseným plachtárom  ostatné napovedajú tvary Cu. Strih vetra sa dá zistiť pohľadom už pri vzniku termiky, keď sa tvoria ešte len vatičky, ktoré svojim otáčajúcim pohybom pripomínajú rotory. V neskoršom štádiu sa otáčavý pohyb už nedá pozorovať, ale nastupujú ďaľšie znaky. Vyvynuté Cu sa javia akoby učesané z jednej strany. Je to náveterná strana vzhľadom na strih vetru. Pri dobre vyvinutej vlne sa može vytvoriť nad Cu aj lentikulár. Treba si uvedomiť že niektoré znaky, dobre viditeľné zo zeme,  vo vzduchu nemusia byť pozorovatelné. Pri lete pod radou určite neuvidíte ani lentikulár ani učesanú stranu Cu, preto je doležité všímať si vývoj počasia od úplneho začatia termického intervalu. Pri lietaní na závodoch treba mať oči otvorené a ak zbadáte nejaké vetrone príliš vysoko, pravdepodobne využili tento jav a mali by ste uvažovať, ako sa aj vy dostanete tak vysoko.  Niekedy tento jav bez akýchkoľvek znakov všetkých prekvapí. Naposledy čo viem, tak v Békeščabe na ME sa niektorí piloti dostali do dobrej vlny na Cu dosiahli okolo 3000m. Táto vlna najviac prekvapila organizátorov, pretože jasne nedefinovali maximálnu povolenú výšku.

 

Naviazanie. Jediná bezpečná a použitelná metóda na závodoch je už opísaná na začiatku tohto článku. V podstate musíte získať energiu na prestúpanie základne Cu mimo mraky. To je možné, len keď silné stúpanie pod základňou premeníte na rýchlosť, nasmerujate vetroň na náveternú stranu Cu a rýchlosť premeníte na výšku. Ak sa tam vlna vyskytuje, budete pokračovať v stúpaní. Ďalšia metóda vedie cez mrak. Táto metóda je však na závodoch zakázaná a treba povedať, že je neúmerným rizikom pre všetkých zúčastnených.

 

Využitie. Najvetší význam pre závodné lietanie je, ak sa vlna na Cu nachádza blízko odletového bodu. Zisk výšky pred odletom može byť aj viac ako 1000m. Ľahko si spočítate výhodu odletu z vačšej výšky. Iná vec je využitie na trati. Let pod radou v termike býva obyčajne rýchlejší. Može ale nastať prípad, že z výšky základne neprekonáte oblasť, bez výskytu termiky (napríklad po dažďovej  prehánke). V tomto prípade bude pilot, ktorý objaví a využije vlnu na Cu, na tom lepšie. Kombinácií  využitia tohto javu je naozaj veľa a záleží len na vás.

 

Záver. Dúfam že týchto pár riadkov pomože tým plachtárom, čo sa zatiaľ s podobnou vlnou ešte nestretli, objaviť ďalšiu krásnu vec na plachtení. Veľa úspechov vám želá :

                                                                                                                      Pavol Černý

                                                                                                                         plachtár